Dagens ridpass

Hoppträningen idag var HEMSK!

Först sa tränaren att han måste fram för skänkeln, och bad oss öka på långsidorna, och om han ökade! Det gick i 190, men träänaren var ändå inte nöjd. Han sa åt mig att piska honom HÅRT, vilket jag självklart inte gjorde, utan la bara på spöt lite lätt.

När vi kom till hoppningen var hindret ca 50 cm, men han vägrade. Tränaren sa igen, piska och sparka honom så hårt du kan! Det gjorde jag inte, utan använde bara skänkeln extra mycket, men ändå, stopp. Den här tränaren sög, och då menar jag SÖG... Han bara stressade, och flera gånger när vi red  förbi började han stampa och klappa händerna för att skrämma fram Ziro. Man kan ju inte skrämma hästen över hindrena, då kommer den ju aldrig se det roliga.

Det slutade med att jag bröt ihop och började gråta, och tränaren sa åt mig att jag måste piska honom så hårt jag kan för att det ska funka. Jag lyssnade inte, och då sa han åt mig att åka därifrån. Det gjorde vi, och betala gjorde vi inte heller, för allt vi fick var skit. "Han kan inte, piska honom, sparka, hitta någon som kan ge honom stryk". Bullshit!

Aldrig mer tänker jag träna för den skittränaren.

Nu ska vi börja om från ruta 1, med bara löshoppning så att han hittar det roliga. Sedan ska vi trava över bommar, galoppera över bommar och bara leka med det hela. Vi tar det i våran takt, och om det inte var självklart ska jag avanmäla mig från tävlingen den 22:a.


Kommentarer
Postat av: ann

Inte kul!Piska och sparka, ja en del hoppryttare gör det. Och det fungerar, hästen börjar flyga över hindret... men det beror på vad man vill få av det. Vill du ha en hjärnblokerad tävlingsmaskin eller en hoppglad ponny. Jag tror att jag skulle välja det andra alternativet. Ta det lugnt nu, börja arbeta på marken med bomar, cavaletti, och senare små hinder för att bygga upp hans och din självförtroende. Löshoppa? kanske är lite för tidigt, jag skulle inte göra det innan jag ser att hästen tycker att det är roligt igen. Det kan bli stressande om du ska börja löshoppa honom nu på en gång. Ni ha all tid, ha tålamod, hjälp honom ur det han har fått för sig så kommer det att funka skitbra.!!!

2011-04-08 @ 10:58:37
Postat av: Anonym

Jag vet vilken tränare det är du menar, och han är en toppen tränare. Men antagligen är ju inte din häst framme vid handen plus att han är ung, så måste du ju få fram din häst om du ska kunna hoppa. Och du måste ju få en reaktion, du kan ju inte sitta och små trycka. Bättre och ge en "smäll" och de händer något, så att du får en reaktion.

2011-04-12 @ 07:25:35
Postat av: Anonym

käften anonym, du vet inte ett skit om hennes ponny. stackars hästar som du rider, dom är säkert helt sönder!

2011-04-15 @ 22:45:20
Postat av: Matilda

Men gud vad hemskt!

2012-02-25 @ 19:28:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

Hemsida:

Kommentar:

Trackback