Skogsmullar

Något jag stör mig på är alla skogsmullar som är med och tävlar. Dom hamnar alltid i botten, kan inga regler, har skabbig utrustning osv osv. Varför ens komma? Ponnysarna är tjocka och slöa, har smala nosgrimmor och inga knoppar, eller riktigt fula. Med fula menar jag FULA. Små och stora, ojämna, står rakt upp.

Inne på banan går hästen inte i form, tittar inte på någonting (den är ju van vid skogen). Ryttaren sitter helt bakåt, eller framåtlutad. Vägarna blir slarviga, det går antingen superfort och hästen går inte på tygeln, eller supersakta och hästen går bakom hand.

Det enda positiva med att dom är ed är ju egentligen att det blir fler placerade = större chans att dom bättre ponnysarna blir placerade i sin kamp ot varandra.

Något jag kollar på när en häst kommer till träning/tävling är transporten. Är det en ful, gammal, enaxlad transport betyder det skogsmulle, eller något liknande. Jag tänker på tävlingar ibland o det kommer en riktigt fin transport: Det där är nog en lite tuffare konkurant. Det stämmer inte alltid, men oftast faktiskt.

Några raser jag förknippar med skogsmullar: Nordsvenskar, fjordningar, russ, ja, alla kallblod i stort sett.


googlebild



Kommentarer
Postat av: Anonym

ursäkta !?! vad har du för syn på allt ? :S du kan inte tänka längre än att dom ser skabbiga ut och har tjocka slöa ponnysar? du vet att alla inte har råd med sjukt fina hästar och utrustning och fina transporter. Och man måste börja någonstans, från botten. Jag har aldrig haft toppfin utrustning och har inte ens ägt en transport i hela mitt liv. om alla tänkte som dej så skulle världen vara hemsk. USCh för ditt tankesätt, alla är välkomna på tävlingar skogsmulle eller ej, dom har samma dröm som dej, kanske tillochmed samma mål, men kanske inte samma förutsättningar att kunna lägga ner pengar på så fina saker. Skäms nathalie

2011-04-04 @ 14:49:09
Postat av: Silje

ursäkta !?! vad har du för syn på allt ? :S du kan inte tänka längre än att dom ser skabbiga ut och har tjocka slöa ponnysar? du vet att alla inte har råd med sjukt fina hästar och utrustning och fina transporter. Och man måste börja någonstans, från botten. Jag har aldrig haft toppfin utrustning och har inte ens ägt en transport i hela mitt liv. om alla tänkte som dej så skulle världen vara hemsk. USCh för ditt tankesätt, alla är välkomna på tävlingar skogsmulle eller ej, dom har samma dröm som dej, kanske tillochmed samma mål, men kanske inte samma förutsättningar att kunna lägga ner pengar på så fina saker. Skäms nathalie



2011-04-04 @ 15:01:15
Postat av: Julia

Jag tycker också att det var helt fel tänkt. Jag får t.ex betala ALLA mina grejer helt själv, och jag är precis lika gammal som dej, så jag har absolut inte råd med några överflödiga dressyrsadlar. Alla har inte samma förutsättningar, det är bara så. Jag tycker att det är jätteroligt att "skogsmullarna" är med och tävlar, alla borde få den chansen. Alla har det inte lika bra som du, men de kämpar ändå. Alla måste få ha drömmar.

2011-04-04 @ 17:39:02
Postat av: Linn Ingvarsson

Haha håller faktisk med dig x)

2011-04-04 @ 20:18:49
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Linn Ingvarsson

Om vissa av sakerna* ^^

2011-04-04 @ 20:19:44
URL: http://dressyrmupparna.se
Postat av: Ann

Ja, det låter inte snällt. Men..... tänk noga… när ni ska på tävling. Jag kan garantera att de flesta av er tittar på startlistorna först, sedan googlar ni på hästarnas namn, kollar på youtube och sedan räknar ut ungefär hur ni ligger till och vart ni kan komma. På uppvärmningen spanar ni efter varje ekipage som ska tävla mot er och bedömer om de är bättre eller sämre än ni, även era pappor,mammor och era kompisar gör. Ni kollar även på utrustning som andra har och jämför med hur ni ser ut. Kan garantera att de flesta av er gör det. Så tänker väldigt många av oss och jag vet det. Men.. igen.. jag tycker att det är underbart att icke-tävlingstästar kommer och tävlar, det är kul för tjejerna och skogsmullisarna också. Vi som har fin utrustning och tävlingshästar, tycker att skogsmulle inte har ngt att göra på tävlingar. Helt fel… Vad skulle vi som tycker så, göra i Globen t.ex. Där skulle vi se verkligen främmande ut, och de proffsen skulle börja undra vad vi gör där egentligen… Det är sanningen… ;)

2011-04-05 @ 08:55:00
Postat av: Ann

Jag är säker Nathalie att det du skrev inte kom från ditt hjärta, utan från ditt huvud. Jag vet vem du är och vet att du är rolig, snäll, smart och ärlig tjej. Och jag vet att du lägger all din tid och ”dina” pengar på hästen, för att han är bäst tycker du. Vet också att du är väldigt bortskämd! Du beskriver vad du tycker om saker men glöm inte att det finns alltid ngt att jämföra med. Du är inte bäst och ingen är bäst eller sämst, det finns alltid ngn som är bättre och finns alltid ngn som är sämre, så är det. Men alla har rätt att ha kul och jobba mot sitt mål. Lycka till på nästa tävling!!!!!!!

2011-04-05 @ 08:59:58
Postat av: Anonym

Jag vet ju vad du kom i för transport på tävlingarna med Knut. En brun, gammal, enaxlad, rutten och ful transport! Skogsmulle på dig du! :D

Sen en sak till, du vet att det hänger inte på utrustningen. Det handlar om ryttaren och ryttarens känsla.

HAHA, dagens skämt asså!

2011-04-05 @ 12:04:21
Postat av: nathalie busk

Haha, det var för att jag inte brydde mig då, jag visste inte bättre, så om någon dissade mig då, var det med all rätt ;-)

2011-04-05 @ 13:34:24
Postat av: Anonym

att du inte visste bättre ? tror mer på att ni fick åka i den transporten ni hade tillgång till och dina föräldrar hade råd med . För inte är det väl du som köpt en ny fin transport ? alla har inte samma förutsättningar och det kommer du nog förstå när du blir lite äldre. Det som är tjusningen med ridningen, alla kan vara med vare sig man har en häst för 10.000 eller 100.000 . Kan du inte istället försöka vara en bra förebild för de som kanske inte är lika rutinerad i ridningen än ? Någon de kan se upp till och tänka,sådär bra och samspelta ska jag och min fjording också bli. även fast vi inte kommer i en fin transport :) lycka till med hästen och tänk på att inte döma folk utan det är en sport då alla får vara med :)

2011-04-06 @ 23:12:08
Postat av: Anonym

Tycker inte att det är ngt att bry sig om att hon skrivit så, för att det inte är alls lik henne. Visst har man sin tankegång då och då. Men om man verkligen vill få fler vänner på bloggen eller facebook, så gäller det att bry sig om de andra, lyssna på folk och hjälpa till, inte skriva ngt som gör folk ledsna eller osäkra. Var öppen för alla, hjälp till dem som har problem med sina hästar, eller bara vill ha lite tips. Du är ingen stor expert men det känns som att du kan en del och att du utvecklas väldigt mycket på sista tiden. Skriv ngt roligt istället, eller ngt som du tycker att man borde tänka på som hästägare, som man kanske inte tänker på själv när man har en häst. Det var jättebra det du skrev om huvarna. Jag vet att du vill jobba med unghästar, då måste du kunna vara öppen även för människor, skräm inte bort dem, låt de istället tro på dig och känna att de kan alltid skriva till dig om de vill ha hjälp

2011-04-07 @ 10:34:27
Postat av: ann

En sak till som du ska tänka på: det är inget att skryta om dyra saker. En del gör det, inte bara du. Men så länge man inte har ngn bra utbildning och bra inkomst är man lika ”fattig”, oavsett om man har en skogsmulle eller en tävlingshäst. Eller hur? :)

2011-04-07 @ 10:39:44
Postat av: caroline

alvarligt talat blev jag riktigt sur när jag läste detta. ''vi'' Med skogsmullar ''fattig'' utrustning som tävlar för att vi tycker det är kul att ställa upp då och då och inte heller tror att vi ska vinne jämt. SKA INTE VI FÅR VARA MED? alla är inte bortskämda har en familj med massa pengar som har råd med det snyggaste eller den dyraste hästen men vi älskar våra hästar för det !

2011-04-07 @ 21:58:49
URL: http://danielscaroline.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

Hemsida:

Kommentar:

Trackback