Ponnymätning

Tänkte skriva ett inlägg om ponnymätning.

Ziro och jag ska iväg på ponnymätning (årsmätning) nästa måndag. Jag hoppas verkligen inte att han är mer än 148 cm... Han var 146.7 senast, för två år sedan, men då mättes han hemma, lugn och avslappnad. Nu är ju reglerna ändrade, och man måste åka iväg och mäta.

För att ponnyn ska få tävla inom Svenska Ridsportförbundets regelverk gäller nu att mätning ska ske på en av Svenska Ridsportförbundet godkänd klinik/mätstation och genomföras av en mätman godkänd av Svenska Ridsportförbundet.

På mätningar som inte är på hemmaplan blåser vissa hästar upp sig, d.v.s gör sig högre, större. Ziro är ju inte helt bekväm på nya ställen, så han kommer antagligen göra sig större. Hoppas bara att han inte blir högre än 148 cm... Skulle han vara det förändrar det inget, förutom det faktum att jag gått över till storhäst 3,5 år för tidigt... Ziro kommer ändå stanna här, det kommer han göra tills han ska till de evigt gröna ängarna.

Har för mig att dom tar hänsyn till detta på nationella tävlingar, då alla ponnysar mäts. Då får ponnyn vara max 152 cm, om jag kommer ihåg rätt?

Ponny kan mätas från och med det år den fyller ett år. Årsintyg för ponny yngre än fyra år gäller endast under det år det utfärdats. Därefter skall ponnyn mätas vid 4, 6 och 8 års ålder. Slutmätningen sker vid 8 års ålder och uppåt.





Kommentarer
Postat av: Linnéa

vet du om man kan slut-mäta en häst/ponny efter 10 års ålder? :)

2011-02-13 @ 23:22:03
Postat av: Linnéa

hej igen x) svara gärna i ett inlägg, glömde skriva det :P

2011-02-13 @ 23:22:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

Hemsida:

Kommentar:

Trackback