träningen

Jag blev nästan lite chockad över vad hon sa på träningen idag, och inte på ett bra sätt...

Hon sa: Går han inte framåt, sparka till honom ordentligt en gång, så han hoppar upp i taket, den reaktionen vill vi ha!

Jag tänkte liksom: Öhm, är du seriös? Han är en unghäst, att han är seg kan bero på den såkallade unghäst-tröttheten, att han är lite ur kondition, mm. Varför sparka??? Jag är ju dock som jag är och vågar inte säga emot, men jag sparkade inte hårt, men så han gick framåt, och så mycket krävdes det inte....

Man ska väl inte sparka en häst för att den ska gå framåt?

Helheten med passet då. Jag tyckte han var superduktig, även om han var lite trött... Han gjorde fina fattningar, och jobbade i en fin form. Vi galopperade under nedsittning på en 20 metersvolt, och sedan på långsidorna lite "mellangalopp". Han tappade galoppen när hhan inte riktigt orkade, men vi fattade om, och bröt sedan av. Så det liksom är jag som bryter av, inte han.

Filmen fixar jag imorn, med en underbar låt :D


Mitt fina föl!!


Kommentarer
Postat av: Silje

Nathalie det är bra att man är bestämd med unghästar och inte låter dom gå och lalla för mycket. Du är jätte duktig med honom det är inte det men du ska inte vara rädd att köra några hårda pass med honom för han är van vid det från när jag hade honom och då var han mycekt yngre ! Det är nu i den här åldern som man måste vara mest bestämd så att inte dumheterna sätter sig i huvudet och man får framtida problem !;) Men jag är verkligen glad att jag sålde till er ! Ni passar otroligt bra tilsm ! :D

2011-01-30 @ 20:39:28
Postat av: Ida Arvidsson

Hon menade kanske inte sparka som i sparka för hela livet liksom, och jag har fått samma kommentar när jag red en 4åring. Hon var lite i en "seg period", och då ville hon att jag skulle "säga till" henne och gå framåt för att hela tiden få kvicka reaktioner och maffigare övergångar, det är trotts allt när dom är unga man formar dom. Jag är ganska säker på att hon inte menade något fel :)

Ni är super fina tsm ! :D

2011-01-30 @ 21:21:59
URL: http://www.idaarvidsson.devote.se
Postat av: Emma

Tror också på att det ibland är bättre att ta i lite och väcka upp hästen än att sitta och tjata med skänkeln hela tiden. Lätt att som slutar lyssna på skänkeln då... Så ta i och skänkla på en eller två gånger hårt istället för att tjata hela tiden...



Sen behöver man ju inte ta i för kung och fosterland men du förstår nog hur jag menar...



Lycka till!

2011-01-31 @ 14:31:53
Postat av: Anonym

Ja tror det mer är för att han inte ska bli fast och för att du ska behöva jobba mycket men lite med skänkeln, man vill ju ha en häst som går framåt på ett lätt tryck sen vill man inte behöva vara på hela tiden, ja tror det var så hon menade :)

2011-02-01 @ 09:36:48
Postat av: Anonym

Jag tror hon menade att han ska bli kvickare att ta hjälpen.. sitter du och "småtrycker" kommer han att strunta i frammåt drivningen tillslut.

han ska lyssna direkt på dina hjälper, och gör han inte de, så sparka till en gång ordentligt, och sen behöver du inte göra det något mer.

Han är ju fem(?) år, det är ingen bäbis ålder..så det är nog ingen ideé att mesa med honom!

2011-02-03 @ 21:56:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

Hemsida:

Kommentar:

Trackback