raser jag gillar / ogillar, stora hästar

Okej, vi hoppar upp till stora hästar.


Svenskt varmblod, även kallat "halvblod": Halvblod är väl nästan den vanligaste hästen folk har? Väldigt vanliga, och det finns väl anledningar. Min första häst var en irländsk sporthäst, även kallad irländskt halvblod. Han hoppade bra, och var väldigt fin. Halvblod blir vad du gör dom till, o det så är Grand Prix hästar, eller skogsmullar. Dock har de ett rykte om att vara tittiga, men min häst var inte det, han var inte rädd för lastbilar, traktorer, eller flygande påsar t.ex. Jag gillar halvblod iaf :)





Nordsvensk: Nordesvenskar är väl inte favoritrasen.. Dom känns klumpiga, sega, och mest som skogsmullar. Finns väl dom som tävlar, men oftast ligger de inte i topp direkt. Fast jag erkänner att dom är ganska fina ;)





Engelskt fullblod: Det är dom här hästarna som tävlar i galopp (oftast), och dom är riktigt fina, men om de startar blir dom oftast väldigt tävlingsintriktade vid t.ex uteritt med fler hästar, har bråttom ut ur boxen eller dörren då det påminner om startboxen. Dom som inte är startade kan dock vara riktigt trevliga, och avd jag har hört är dom stabila och otittiga.





Hannoveranare: En fin hästras, som är ganska likt halvblodet, och även Hannoveranaren kan tävla höga klasser, eller vara en skogamulle. Dom har ofta fina gångarter, och lugna temperament. En ras jag gillar iaf :)






Kommentarer
Postat av: Frieserfantast

När du nu tycker till om stora hästar skulle jag vara nyfiken på vad du tycker om friesern.

Och vad du tycker om dom i dressyrsammanhang, tex hingsten Fryso Huys Cas som placerade sig 11 i Grand prix küren i Göteborg nu senast.

2011-03-09 @ 16:28:48
Postat av: Amelie

Hej! Jag spelar spelet howrse och är hannoveranare uppfödare! Jag undrar om jag kan låna en bild här ifrån? Självklart så skriver jag adressen!! //Stall Dulci (på howrse)

2012-05-24 @ 15:50:48
URL: http://www.dulcinea.n.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

Hemsida:

Kommentar:

Trackback