Raser

Hej! Tänkte börja med att skriva om några raser jag gillar och ogillar, ponnysar såklart ;)

Connemara: Gillar inte Connemaror direkt. Vet inte varför, men jag känner att de är klumpiga, tunga, och inga bra tävlingsponnysar. Vet inte varför, men så känner jag bara.



Arab: Jag gillar araber, ganska mycket iaf. Svansen gillar jag, men inte dom raka benen. Alla har ju inte det, men det är ju lite rastypiskt. Om t.ex en ponny som inte är arab har raka bakben, får man ofta höra: Ser ut som han/hon har lite "arabben". Men jag gillar araber :)



Fjording: Gillar inte fjordingar heller... Känns som nordsvenskar, lite icke-dressyr. Mest rida i skogen och lulla runt. Inget mer med det, bara avd jag tycker.




New Forest: Bra nybörjar- och barnponnysar. Kan gå högre klasser, men känns lite "kompakta". Kraftiga, men ändå inte kallblod känns det som. Helt ok ponnysar.



Korsningsponny: Helt klart min favorit. Har bara haft korsningar, vilket jag är glad över. Man säger ju att de est hållbara ponnysarna, är just korsningar. Många korsningar tävlar på elitnivå, och har bra reslutat. De flesta tävlingsponnyerna är ju korsningar. Ser inget negativt i korsningar.





Kommentarer
Postat av: Nån hemlig

Förstår att du tycker som du gör om rasen connemara, men grejen är den att jag inte riktigt tror att du vet så mkt om den. det är inte så att jag vill rätta dig och jag säger inte heller att du har fel, men nu ska du få höra min mening :)

jag tycker att connemara är en ras som passar bra i både dressyr, hoppning och fälttävlan. de är ofta väldigt trevliga och trygga. Sen är de flesta inte så grova, många är väldigt nätta och vissa liknar araber konstigt nog.. Man ser de ofta tävla i höga klasser i både dressyr och hoppning, men brukar kalla den för stor häst i litet format,. :)

2011-03-07 @ 21:51:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

Hemsida:

Kommentar:

Trackback